De Kia EV9: SUV met nieuwe user experience 30 maart 2023

Kia EV9

Kia heeft  alle details vrijgegeven van de EV9, de eerste elektrische SUV van het merk met drie volwaardige zitrijen. Het nieuwe topmodel van Kia is het toonbeeld van nieuwe denkwijzen, innovatief design en state-of-the-art technologie, en speelt daarmee een grote rol in de transformatie van het merk naar een aanbieder van duurzame mobiliteitsoplossingen in het tijdperk van elektrificatie.

Kia EV9 dashboard Kia EV9 dashboard

Ook de EV9 is gebaseerd op het baanbrekende Electric Global Modular Platform (E-GMP) dat garant staat voor hoge prestaties en een verwacht elektrisch bereik van meer dan 541 km1 volgens WLTP. Dankzij de ultrasnelle 800V-oplaadtechnologie kan in ongeveer 15 minuten2 zo’n 239 kilometer bereik worden bijgeladen.

Tot het arsenaal aan assistentiesystemen behoort onder meer de Highway Driving Pilot (HDP)3 die beschikbaar komt voor de GT-Line. Dit maakt voorwaardelijk autonoom rijden level 3 mogelijk, echter is de Nederlandse wet- en regelgeving nog niet toegepast op daadwerkelijk gebruik van Highway Driving Pilot. De EV9 is óók het eerste model dat is gekoppeld aan de Kia Connect Store, waarmee EV-rijders toekomstige features en updates op elk moment Over-the-Air kunnen upgraden.

Ho Sung Song, President en CEO van Kia Corporation: “De Kia EV9 overstijgt alle aspecten van het traditionele SUV-denken en staat voor het allerbeste dat wij te bieden hebben als het gaat om design en technologie. De EV9 is gemaakt om aan de behoeften van alle gezinsleden te voldoen en vormt ook een speerpunt van onze snelle transitie naar een aanbieder van duurzame mobiliteitsoplossingen. Dit niet alleen door zijn geavanceerde EV-architectuur, maar ook door de talrijke gerecyclede en duurzame materialen die we in deze Kia toepassen.”

Kia heeft vandaag een video van de EV9 vrijgegeven met meer informatie over het nieuwe model. De voorverkoop van de EV9 start in het begin van het tweede kwartaal van 2023 in Korea en naar verwachting in de tweede helft van 2023 voor de Nederlandse line-up.

Design: nieuwe vormgeving van de gebruikerservaring van een SUV

Het design van de EV9 is het resultaat van de nieuwe ‘Opposites United’ ontwerptaal van het merk, en bevat een uniek evenwicht tussen natuurlijke en moderne elementen. De ‘Bold for Nature’ designpijler, die is geïnspireerd door de combinatie van elementen uit de natuurlijke en materiële wereld, heeft een centrale rol gespeeld bij het ontwerpen van de volledig elektrische SUV.

Het exterieur van de Kia EV9 is gedurfd vormgegeven en straalt tegelijkertijd een serene, eigentijdse kalmte uit die past bij een geavanceerde elektrische auto in een nieuw tijdperk van duurzame mobiliteit. De SUV heeft een wielbasis van 3.100 mm en is verkrijgbaar met 21-inch, 20-inch of 19-inch grote wielen. De Kia EV9 heeft een totale lengte van 5.010 mm, een breedte van 1.980 mm en een hoogte van 1.7554 mm.

De voorkant van de EV9 straalt met zijn heldere lijnen en oppervlakken vertrouwen, helderheid en rust uit. De kenmerkende Digital Tiger Face wordt geaccentueerd door de verticale Matrix LED-koplampen, voor een visionaire en futuristische look. De Star Map LED-dagrijverlichting zorgt voor een nieuwe lichtbeleving met lichtpatronen die op termijn ook terug te vinden zijn in toekomstige Kia EV-modellen.

Kia biedt de EV9 aan in twee uitvoeringen, waaronder de GT-Line met een uniek exterieurdesign. De voor- en achterbumpers, wielen en roofrails van dit model zijn uitgevoerd in opvallende zwarte kleuren, voor een nog assertievere look. De GT-Line is ook voorzien van een speciale versie van de ‘Digital Pattern Lighting Grill’5 die extra dynamiek en verfijning toevoegt aan het toch al indrukwekkende ontwerp.

Het opvallende design van de EV9 resulteert ook in een indrukwekkende aerodynamica, met een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,28. Dit is bereikt door de implementatie van verschillende geavanceerde functies, waaronder de allereerste 3D onderplaat van Kia, aerodynamische wielen en innovatieve luchtopeningen in de voorbumper. Deze elementen werken naadloos samen om de luchtweerstand te verlagen en de prestaties te maximaliseren.

Het flexibele interieur van de Kia EV9 maakt een scala aan stoelopstellingen mogelijk om aan uiteenlopende wensen te voldoen. De elektrische Kia is verkrijgbaar met zeven of zes zitplaatsen. De voorstoelen zijn voorzien van een relaxfunctie voor optimaal gebruiksgemak tijdens het laden of rijden. Optioneel voor de GT-Line is de EV9 uit te voeren met 6 zitplaatsen, waarbij de stoelen op de tweede rij 180-graden kunnen draaien. De derde zitrij biedt bekerhouders en oplaadmogelijkheden voor mobiele apparaten.

Kia EV9

Duurzaamheid: nieuwe normen voor verantwoorde mobiliteit

De strategische keuze van Kia om leider te worden op het gebied van duurzame mobiliteit en het streven van de onderneming om tegen 2045 CO2-neutraal te zijn, omhelst meer dan alleen het aanbieden van emissievrij rijdende auto’s. Het gaat hierbij onder meer ook om materiaalgebruik en de EV9 is daar een goed voorbeeld van met zijn milieuvriendelijke materialen die worden toegepast om nieuwe normen te stellen op het gebied van duurzame mobiliteit.

De Kia EV9 markeert een mijlpaal voor het merk op dit gebied omdat dit het eerste model is dat ontwikkeld is volgens de drieledige Design Sustainability Strategy. Deze strategie is onder meer gericht op het uitfaseren van natuurlijk leder en het infaseren van de toepassing van biomaterialen zoals maïs, suikerriet en natuurlijk oliën. Kia wil het aandeel van gerecycled plastic in haar modellen tegen 2030 hebben verhoogd tot 20 procent.

Het kleurenpalet van de EV9 is geïnspireerd op de vier kernelementen van de natuur: licht, lucht, aarde en water, om een verbinding met de schoonheid ervan tot stand te brengen en deze te versmelten met het design van de EV9.

Het interieur van de EV9 is verkrijgbaar in verschillende kleurencombinaties met tinten die variëren van licht modern grijs tot elegant natuurlijk, of juist sportief voor de GT-Line.

Elektrische aandrijflijn: hoge prestaties, groot bereik en ultrasnel laden

De EV9 biedt een brede keuze aan aandrijflijnconfiguraties op basis van het Electric Global Modular Platform (E-GMP) en is voorzien van accutechnologie van de vierde generatie. Voor de Nederlandse markt is een Long Range variant leverbaar als RWD en AWD, beide uitgerust met een 99,8 kWh batterijpakket.

De RWD Long Range heeft een 150 kW / 350 Nm sterke elektromotor, waarmee de SUV in 9,4 seconden van 0 naar 100 km/u kan accelereren (voorlopig cijfer).

De AWD-variant is uitgerust met twee elektromotoren die samen een totaal vermogen van 283 kW en een gecombineerd koppel van 600 Nm genereren. Deze krachtige combinatie stelt de SUV in staat om in slechts 6,0 seconden van 0 naar 100 km/u te accelereren.

De holistische benadering van Kia bij het ontwikkelen van de elektrische aandrijflijn van de EV9 heeft ervoor gezorgd dat de hoge prestaties van de SUV worden gecombineerd met een grote actieradius. Dit stelt EV9-rijders in staat om zo veel mogelijk tijd op de weg door te brengen en zo min mogelijk bij laadstations. De RWD Long Range-versie met 19-inch heeft naar verwachting een bereik van meer dan 541 km volgens WLTP. Dankzij de ultrasnelle 800V-oplaadtechnologie kan in ongeveer 15 minuten6 zo’n 239 kilometer bereik worden bijgeladen.

Kia EV9 Kia EV9

Highway Driving Pilot7: voorwaardelijk autonoom rijden level 3

De EV9 zet een belangrijke stap richting volledige autonomie met de nieuwe Highway Driving Pilot (HDP), dat voorwaardelijk autonoom rijden level 3 mogelijk maakt. Het systeem bevat vijftien sensoren, waaronder twee lidars, die in staat zijn om objecten te scannen en te detecteren in een volledig gezichtsveld van 360 graden, waarmee het de weg en andere gebruikers kan detecteren en erop kan reageren om mogelijke botsingen te voorkomen.

Door intelligente, proactieve, real-time assistentie te bieden in een breed scala van omstandigheden, voldoet de Highway Driving Pilot van Kia aan de criteria die vereist zijn om level 3 autonoom te rijden. Op dit niveau is de auto in staat tot voorwaardelijke autonomie wanneer de omstandigheden dit toelaten, waardoor de bestuurder tijdelijk het rijden kan overlaten aan de auto.

Kia is van plan om HDP in de toekomst aan te bieden in de EV9 GT-Line. Verdere details worden in aanloop naar de marktintroductie bekend gemaakt.

Kia Connect Store: EV9 altijd en overal te updaten

Een andere primeur die Kia voor de EV9 heeft bewaard, is de geheel nieuwe Kia Connect Store via welke EV9-rijders hun elektrische SUV up-to-date kunnen houden, of toekomstige features kunnen toevoegen. Enkele voorbeelden van later toe te voegen features zijn de speciale Lighting Pattern functie voor de Digital Pattern Lighting Grille, of de Boost-functie voor de AWD EV9 die 100 Nm extra koppel ontgrendelt voor nog hogere prestaties.

De EV9 is standaard voorzien van Vehicle-to-Load (V2L)-functionaliteit die via de Integrated Charging Control Unit (ICCU) het ontladen van energie uit de accu mogelijk maakt. Hiermee kan tot 3,68 kW8 stroom worden gebruikt voor bijvoorbeeld laptops, koelboxen of kampeeruitrusting.

Veiligheid en gemak: rijervaring van alle inzittenden verbeteren

Tot het grote aantal Advanced Driver Assistance Systems van de EV9, behoort ook Remote Smart Parking Assist 2 (RSPA 2). Dankzij deze technologie kan de EV9 zichzelf parkeren zonder tussenkomst van de bestuurder, of deze nu in de auto zit of ernaast staat, en de procedure wordt gestart met een druk op de knop van de Kia Smart Key.

Door gebruik te maken van ultrasone sensoren om obstakels te detecteren, manoeuvreert de EV9 met RSPA 2 automatisch naar de aangewezen parkeerplaats, waarbij de snelheid en de remmen worden aangestuurd. Het systeem activeert ook automatisch de remmen als er een obstakel wordt gedetecteerd. Deze nieuwe feature wordt aangeboden in de Kia Connect Store.

Ook beschikbaar zijn Blind-Spot Collision-Avoidance Assist (BCA), Lane Keeping Assist (LKA) en Intelligent Speed Limit Assist (ISLA). De op navigatie gebaseerde Smart Cruise Control (NSCC-C) zorgt voor veilig rijden op snelwegen en autowegen, terwijl Highway Driving Assist 2 (HDA 2) het wisselen van rijstrook mogelijk maakt en een hands-on detectie (HOD)-sensor gebruikt om de betrokkenheid van de bestuurder te garanderen.

Ook na het rijden blijft de EV9 ondersteunen, met ander meer Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance (RCCA) en Parking Collision-Avoidance Assist (PCA). De Digital Key 2.0 is een primeur voor Kia; het systeem maakt gebruik van Ultra-Wide Band (UWB)-technologie, waardoor gebruikers hun auto kunnen openen en starten met hun smartphone, zelfs als deze in hun zak of tas zit.

De chassisframestructuur heeft een uitzonderlijk hoge torsiestijfheid. Daarnaast is ‘s werelds eerste B-stijl verbindingsstructuurtechnologie toegepast op de EV9. Deze technologie zorgt ervoor dat de zijwaartse impact wordt geminimaliseerd en beschermt daardoor zowel de inzittenden als het batterijpakket.

Kia EV9 Kia EV9

De beschikbaarheid van de, in dit nieuwsbericht genoemde technologieën of functionaliteiten, kan afhangen van het uitrustingsniveau van de EV9 en/of de betreffende regio waar deze wordt verkocht.

1 Gebaseerd op Kia EV9 RWD Long Range met 19-inch banden.

2 Gebaseerd op voorlopige gegevens van Kia.

Beschikbaarheid van HDP kan variëren per uitvoering en markt. De gedetailleerde kenmerken van HDP kunnen per regio verschillen als gevolg van lokale regels en voorschriften. Kia verstrekt meer informatie over HDP in aanloop naar de marktintroductie.

4 1.780 mm voor de EV9 GT-Line.

5 Alleen beschikbaar in geselecteerde markten.

6 Gebaseerd op voorlopige gegevens van Kia.

7 Beschikbaarheid van HDP kan variëren per uitvoering en markt. De gedetailleerde kenmerken van HDP kunnen per regio verschillen als gevolg van lokale regels en voorschriften. Kia verstrekt meer informatie over HDP in aanloop naar de marktintroductie.

8 De verstrekte gegevens hebben specifiek betrekking op de Europese markt, waar de standaardspanning 230V is. Gegevens over maximaal vermogen variëren per markt.

HomeKiaNieuwsDe Kia EV9: SUV met nieuwe user experience