2020 recordjaar voor Kia 5 oktober 2020

  • Kia blijft in Nederland onverminderd succesvol
  • Niro bestverkochte geëlektrificeerde auto van Nederland
  • Groei en succes resultaat van perfecte som der delen

2020 is voor Kia een recordjaar. Terwijl de meeste grote automerken in het rood duiken, realiseert Kia een grote groei in Nederland. Ondanks de uitdagende omstandigheden sinds de uitbraak van het Coronavirus. Met een marktaandeel van 8,5% tot en met eind september realiseert Kia een forse toename van 8,7% ten opzichte van dezelfde periode in 2019. Het succes van Kia is het resultaat van de perfecte som der delen.

Met een marktaandeel van 8,5% staat Kia op een tweede plaats van bestverkochte merken in ons land. In de afgelopen drie kwartalen was Kia maar liefst drie keer het bestverkochte merk van de maand. Ook september was wederom een goede maand voor Kia. Terwijl de markt 22% lager was dan vorig jaar, groeide de Kia-verkopen juist met 28%.

Het modellengamma scoort over de gehele linie goed tot uitstekend. Dit met hoofdrollen voor de Picanto en Niro. De Picanto is met zijn marktaandeel van 18,1% nog altijd de absolute nummer 1 in het A-segment. De Niro staat in drie (sub)segmenten aan de top. De crossover van Kia, leverbaar als Hybrid, Plug-in Hybrid of volledig elektrisch, was in de eerste negen maanden van dit jaar de bestverkochte geëlektrificeerde auto van ons land.

Som der delen

Kia maakt grote stappen in Nederland. Het hoge marktaandeel en de nummer 1-positie zijn resultaten van de perfecte som der delen. Kia scoorde al hoog op aspecten als veiligheid, duurzaamheid, ruimte, comfort en de garantie van zeven jaar. Daar bovenop komen de uitstekende rijeigenschappen en de bewezen kwaliteit, die verder gaat dan alleen de auto.

Daarnaast maken het kenmerkende Kia-design en het grote aanbod van geëlektrificeerde modellen het merk extra aantrekkelijk. Steeds meer consumenten, zakelijke rijders én ondernemers stappen dan ook over op Kia.

Een andere belangrijke reden voor het succes van Kia is het sterk groeiende imago. “De nieuwe merkstrategie die we implementeren werpt duidelijk zijn vruchten af,” verklaart Maaike Aarts, Manager Communications & PR van Kia Motors Nederland. “We hebben daarnaast als één van de weinige merken in de afgelopen periode juist veel geïnvesteerd in merkcampagnes en zijn prominent aanwezig in de landelijke media.”

Steeds meer elektrische modellen

Geëlektrificeerd rijden raakt bij Kia letterlijk in een stroomversnelling. De sterke groei van het merk in Nederland is dan ook grotendeels gebaseerd op de verkoop van emissievriendelijke auto’s. De verdere elektrificatie van de line-up van het merk is in volle gang. Naast volledig elektrische modellen als de e-Soul en e-Niro heeft Kia inmiddels twee hybrides (Niro en Sorento) én drie stekkerhybrides in het gamma: de XCeed, Ceed Sportswagon en Niro Plug-in Hybrid. Het emissievriendelijke gamma wordt begin 2021 verder uitgebreid met de nieuwe Sorento Plug-in Hybrid.

Veelbelovend

“Het nu al grote aanbod van geëlektrificeerde modellen is nog maar het begin Kia als toonaangevende aanbieder van mobiliteit op maat. Dit met een breed gamma van emissievriendelijke auto’s,” licht Ruben Keuter, General Manager Mobility Solutions van Kia Motors Nederland, toe. “En met de recent aangekondigde Plan S-strategie richten we ons op nieuwe businessmodellen voor elektrische auto’s. Tegen het einde van 2025 willen we wereldwijd ons modelaanbod hebben uitgebreid tot elf volledig elektrische auto’s. De afgelopen en komende periode staan uiteraard ook bij Kia in het teken van de COVID-19-situatie en we doen er samen met onze dealers alles aan om onze klanten veilig de hoge servicegraad te bieden die ze van ons gewend zijn. Ondanks de uitdagende tijden blijven onze ambities echter onveranderd hoog.

HomeKiaNieuws2020 recordjaar voor Kia